Dit billede afslører din indre værdi.

Et ansigt er dét billede vi kan aflæse flest detaljer i og tolker de fleste betydninger ind i, af alle billeder i hele verden.
Fra stenalderen har det været af afgørende betydning for os lynhurtigt at tolke om en person er os fjendtlig eller venligt stemt. Derfor afkoder vi ubevidst hurtigt i stenalderhjernen det vi ser i andres ansigt og fremtoning, og afgør straks hvad vi synes om den person. Først 7 sekunder senere begynder de andre hjernecentre at have arbejdet sig frem til en tolkning, som kan forsøge at ændre på det første indtryk.

På samne måde er vores indre stemming med til at sende signaler til omverdenen, som vi ikke selv helt er klar over, specielt i ansigtet hvor vores “smilemuskler” omkring øjnene ikke kan kontrolleres bevidst. Vi kan altså ikke opfattes som venlige uden at være det i vores indre stemning, for vores øjne eller øvrige fremtoning vil afsløre det.

Så politikere der ønsker at være ledere for os, skal altså være helt i synk med sig selv, for at kunne fremstå troværdige på de valgplakater der fylder vores gadebillede i øjeblikket.

Og ligesom politikerne selv må forsøge at fange deres lederskab ind hos os for at få lederskabet, således begynder andre lederes verden også at se ud. Fordi i vores tid er hierakiske systemer under nedbrydning, og ledere må også i stigende grad på samme måde gøre sig fortjent som mennesker hos medarbejderne, til sit lederskab. Styrken i denne forandring er at den formelle og den uformelle lederrolle nærmer sig hinanden og kan blive til samme person. Hvis det sker, fremkommer den engagerende leder, som formår at øge loyaliteten i arbejdsgruppen, med stærkere og bedre resultater til følge, og med en langt større sammenhængskraft i gruppen.

Du skal altså som politiker og leder formå at være et menneske, der i sin fremtoning kalder på vores tro på din troværdighed.

Branding er altså ikke nok, fordi det vil beskueren typisk gennemskue og tolke som påtaget “reklame-overflade”.

Det gode eksempel på netop det tvist, er Lars Løkkes avisannonce med buskabet om “den erfarne leder i usikre tider” – hvor vi skal forstå at “fadbamse-Lars” pludselig er den erfarne leder der ser ud i fremtiden med en klog brille dinglende let i hånden, i teksten sat op mod noget vi skal være bange for, hvis han ikke er der til at passe på os. Beskæringen af billedet har endda gjort plads til brillen så vi ser den uforstyrret af grafiske elementer, og hans figur og ansigt er skudt frem mod billedkanten, som man ellers normalt vil undgå, fordi det afkodningsmæssigt forringer vores opmærksomhed på hans ansigt som vigtigste billedelement. En mere centreret placering af hans figur ville have givet indtryk af tyngde, balance og vigtighed.
Det sjove i billedet er, at Løkkes ansigt ikke afspejler den styrke som ønskes fremstillet, men vi ser mere et åbent afventende blik, lidt tomt ud i uendeligheden. Stillestående. Der er ellers stylet med “arbejdskrøllet” skjorte og opsmøgede ærmer = “vi er i arbejdstøjet”, med stramt slips om halsen = kontrol og vilje, og lyslægning der kun kommer fra højre side, som vi ubevidst tolker som fremtiden, pga læseretningen i vores kultur.

Der er helt sikkert også blevet skudt billeder hvor Løkke kigger ud til kameraet, og dét valg af billede ville have givet os indtryk af ham som menneske og givet mulighed for troværdighed i signal-givningen. Valget af billede er i stedet faldet på at holde ham i “statsministerniveau over alle de andre kandidater”, hvor han er eftertænksom og “fremadskuende”, lidt ophøjet – men man mister derved sin mulighed for at vise ham som et menneske.

Vil du som leder fange dit lederskab ind hos folk, skal du være troværdig som menneske og dygtig som fagperson.
Vi bliver tíl i relationen til andre, og forsøger man at være en anden end sin indre værdi, bliver man utydelig og svær at afkode – og dermed vil omgivelserne tolke dig som utilregnelig eller utroværdig.

Der skal være synkronitet imellem din fremtoning og dit indre. Det er dér troværdigheden ligger – at hvile i synkroniteten, og at blive i stand til bevidst at gøre brug af de virkemidler der fremtoningsmæssigt fortæller os hvem du er i dit indre.
Det er derfor også dér du har succes, både for tilslutningen til dig som leder, men i lige så høj grad også for dig selv personligt, at du kommer i synk med dine indre værdier.

Kigger vi så på kampagnebilledet af Mette Frederiksen oplever man noget andet.
Her ser vi en person der henvender sig direkte til os, fotograferet på et tag i blæst, i et almindeligt bymiljø uden kendetegn. Hun har et stort smil på, naturligt og ganske uden forbehold, og hvor hun ikke forsøger at skjule et lidt skævt tandsæt. Håret flyver og sidder i en dagligdags hestehale-frisure. Blikket er direkte rettet mod os i en lige linie i vores øjenhøjde. Eneste signaler der giver indtryk af noget der kan tolkes som lidt ophøjet, er en flot makeup og den bløde frakke som vi ser kraven af.
Vi afkoder her et menneske der ser os og vil os. It’s as simple as that.
Man fornemmer et menneske i ro med sig selv, der har overskud til at møde os og vil tale med os.
Billedet er et godt eksempel på hvordan man kan opleve synkronitet imellem hvad vi ser og hvad vi tolker at personen indeholder af værdier.

Læs mere om vores “Personal-Power-Leap-Forward” lederudvikling-forløb på: http://sogard-hoyer.dk/produkter/lederudvikling/
I forløbet bruger vi netop fotografiet som snapshot og fastfrysning af virkeligheden, for at vi kan analysere på hvordan omgivelserne ser og tolker dig, og igennem coaching arbejder med hvordan man kommer i synk med sin indre værdi.

Der er lukket for kommentarer.